Home » , , , , » Musa Aman guna jin melenyapkan 52 ribu orang miskin?

Musa Aman guna jin melenyapkan 52 ribu orang miskin?

Written By kadayan chronicles on Saturday, 4 December 2010 | 11:16

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Musa Aman mengatakan ketua isirumah termiskin di negeri ini hanya tinggal 7,455 orang saja. Dengan ini ucapan setinggi tahniah dituju kepada kerajaan BN di bawah pimpinan beliau kerana berjaya meningkatkan taraf hidup penduduk negeri dengan begitu cepat sekali.


Meeting untuk melenyapkan orang miskin
pic taken from Daily Express.


Mengikut Datuk Yong Teck Lee pula isirumah termiskin di Sabah adalah di sekitar 60, 000 orang. Anggaran Presiden SAPP ini dibuat berasaskan laporan Bank Dunia dan Datuk Noh Omar.

Ketua Menteri cakap, tinggal 7, 455 orang. Bekas Ketua Menteri pula berkata, 60, 000 orang. Anggap sajalah kedua-duanya berkata benar. Kalau tidak bikin malu saja. Sudahlah negeri termiskin, ketua-ketua menteri pula macam-macam. Ada yang kaki judi ada pula kaki bohong.

Jadi, 60, 000 - 7, 455 orang, bermaksud 52, 545 orang miskin telah lenyap dari bumi sabah dalam masa 11 bulan.

Tiada jalan lain, selain dari mengakui kepakaran Musa Aman dalam berhadapan dengan isu kemiskinan di negeri Sabah Darul Miskin. Jika beliau berjaya mengekalkan prestasi begini, suatu hari nanti rakyat Sabah tidak akan teragak-agak mengurniakan gelaran bukan saja "Bapa" tetapi "Dewa Kekayaan Sabah" kepadanya.

Kejadian mala petaka pun tidak akan berupaya melenyapkan begitu ramai orang miskin di dalam sekelip mata. Umpamanya, jika berlaku mala petaka sehingga gunung Kinabalu runtuh tentulah di kawasan-kawasan sekitarnya dari Telupid, Ranau, Kundasang menghala ke Kota Belud, Tamparuli dan Tuaran ramai penduduk akan mati akibatnya. Ramai orang miskin pun turut juga mati. Tetapi pada tahun berikutnya negeri Sabah akan mendapat lebih ramai lagi orang miskin kerana pendapatan, peluang perniagaan dari aktiviti pelancungan dan pertanian serta jaringan perhubungan jalanraya, elektrik dan komunikasi khasnya di kawasan berkenaan dan di seluruh negeri ini amnya akan turut terjejas dengan teruk.

Kota Kinabalu: Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the number of hardcore poor and poor in Sabah had been reduced significantly.

Based on e-Kasih current data, he said as of Nov. 29, this year, the number of hardcore poor household heads (KIRMT) in the State was only 7,455 compared to 24,100 end of last year. Daily Express

Adakah Musa Aman menggunakan khidmat jin untuk melenyapkan seramai 52 ribu orang miskin di Sabah?

Rasanya itu sahaja satu-satunya cara yang boleh melenyapkan orang miskin dengan begitu cepat dari muka bumi, menggunakan jin.

Setelah 16 tahun kerajaan BN negeri ini kerajaan negeri masih bertatih-tatih bertongkatkan program PPRT, tongkat yang pincang. Senarai PPRT masih menjadi kitab suci mereka menghadapi orang miskin, kitab yang buruk.

Apabila PPRT menemui jalan buntu, namanya dikomersilkan menjadi e-kasih.

PPRT bukan baru. Ia adalah program lama yang tidak berjaya selama lebih 16 tahun BN memerintah Sabah. Tetapi PPRT ini disukai oleh kerajaan kerana ia baik untuk statistik yang perlu disogokkan di kaca TV saluran kerajaan saban malam dan menjadi bacaan suratkhabar kepada rakyat yang separuh buta.

PPRT melibatkan senarai yang dirombak beberapa kali.

Di dalam senarai berkenaan penuh dengan isirumah "termiskin" yang termasuk saudara-mara JKK, penyokong parti, mereka yang inginkan rumah percuma walaupun sebenarnya mampu membina sendiri, mereka yang inginkan enjin dan bot walaupun boleh membeli sendiri, mereka yang inginkan wang tunai dan sebagainya.

Kontraktor-kontraktor tajaan BN kemudian mendapat untung dari peruntukan PPRT dengan menjadi pembekal atau sekurang-kurangnya mendapat komisen dari pembekal peralatan dan barang-barang perkakasan untuk orang "termiskin" yang terdapat dalam senarai berkenaan. Pendeknya, harta tuhan bagi-bagilah.

Dengan adanya PPRT semua pnyokong BN dapat sedikit seorang, hati kuman PPRT sama di cubit, hati gajah projek besar dilapah bolotlah seorang diri.

Jadi orang yang telah dapat rumah dikeluarkan dari senarai, kalau sudah dapat enjin bot begitu juga. Dapat pukat tidak dikira miskin lagi. Dapat wang kerajaan dikira tidak miskin lagi. Apa saja bantuan yang diterima akan jadi alasan untuk mengeluarkan nama yang berada di dalam senarai berkenaan.

Jadi bilangan yang terdapat dalam senarai tentulah semakin berkurang dengan begitu drastik. Tidak hairanlah sekarang tinggal 7,455 orang. Inipun kalau dikira dah lambat sangat. Asyik bagi bantuan selama 16 tahun ini rupa-rupanya masih ada 7, 455 orang uncit dalam senarai!

Soalnya, apakah ertinya program sebegini untuk jangka panjang. Ianya cuma untuk statistik tanpa "substance".

Kerajaan BN Sabah tidak serius menangani isu kemiskinan rakyatnya.

Kerajaan pura-pura tidak memahami bahawa kemiskinan bukan boleh diukur pada titik masa tertentu seperti mengira stok barangan pada hujung tahun. Kemiskinan adalah satu proses dan ia melibatkan aliran. Aliran kemiskinan ini adalah berbentuk pusingan, namanya pusingan kemiskinan. Pusingan ini pula ganas dan tiada belas kasihan, sebab itu istilah perancangannya dikenali sebagai "the vicious circle of poverty".

Alangkah senangnya jika setelah mendapat rumah orang miskin dianggap tidak lagi miskin. Dapat 10 rumah, tentulah orang ini telah boleh dianggap sebagai jutawan. Kalau begini kerajaan negeri bina sajalah 74, 550 unit rumah pangsa untuk orang termiskin ....

Menurut Yong Teck Lee lagi,

In fact, on the ground, ‘e-Kasih’ has already been discredited as being ‘p-Kasih’ meaning ‘pilih kasih’ (favouritism) because e-Kasih involves cash handouts to selected persons. Not all poor people are registered under e-Kasih. Any grass roots leader who walks around a poor village will come across many hard core poor villagers who said they have been excluded from the e-Kasih programme.

The Chief Minister also said that the number of poor families stand at 24,247. The World Bank report on poverty in Malaysia had stated that 40% of Malaysia’s poor people live in Sabah, the poorest state in the country. Further, according to the federal minister of Agriculture and Agro-based Industry (Datuk Seri Noh Omar) recently, 150,000 families in Malaysia receive ‘rice subsidy coupons worth RM 10 each every month’. Obviously, these are poor families.

If 40% of these families are in Sabah, it gives a figure of 60,000 such families. Even if the figures by Noh Omar or the World Bank were not 100% accurate, still the figure of poor people is way above the 24,247. The 9th Malaysia Plan mid-term report by the federal Economic Planning Unit had listed Sabah as the poorest State at 23% poverty level, the highest in Malaysia. These are hard facts. (SabahKini)



Inilah antara sebab kenapa selepas 16 tahun, Sabah masih menjadi negeri termiskin di Malaysia. Kerajaan negeri hanya berminat mencantikkan laporan statistik berbanding tujuan sebenar membangunkan negeri ini.



Share this article :

38 comments:

  1. Ini kalilah..... musa aman guna jin..... kita pakai jin barantai... barulah tu org2 miskin muncul lagi......
    kasi rantai dia punya jin......
    BONGOK punya kerajaan.....

    ReplyDelete
  2. mana CM boleh pakai jin, jin Sabah pun miskin bah...

    ReplyDelete
  3. Bagi sya, kalau sudah dibagi alat, gunakanlah sebaik2nya untuk keluar dari kepompong kemiskinan...

    kalau sudah dibagi enjin & bot, keluar la ke laut, tangkap ikan & jual utk dapatkan duit belanja...

    kalau sudah diberikan rumah yg sudah cukup serba serbinya, gunakan la rumah untuk membuat bisnes kecil-kecilan bagi menampung perbelanjaan seharian...

    rakyat sabah perlu keluar dari kepompong pemikiran 'subsidi'...

    baru bole maju...

    ReplyDelete
  4. Betulkan ada benda seperti jin?

    ReplyDelete
  5. untuk keluar dari kemiskinan semua pihak perlu memberikan komitmen termasuklah rakyat Sabah sendiri. rakyat kena bijak merebut peluang yang ada untuk memajukan diri sendiri. jika diberikan bantuan, gunakanlah untuk meningkatkan diri.

    ReplyDelete
  6. setuju dgn placebo..

    kita kena berusaha juga untuk keluar dari kepompong kemiskinan, gunakan segala sumber yang ada untuk menjana pendapatan. jgn terlalu harapkan bantuan semata mata.

    ReplyDelete
  7. sebelum YTL memutarbelitkan fakta baik YTL tanya sumber beliau bila jumlah kemiskinan itu direkodkan dan siapa pihak yang bertanggungjawab melakukan survey kekampung2 menghitung jumlah penduduk miskin di Sabah.

    ReplyDelete
  8. jadi apa penyelesaikan kepada kemiskinan di Sabah?? bagi elaun setiap bulan? bagi tanah? buat kilang dikampung2?.. dipihak pembangkang, hanya satu cara menyelesaikan masalah kemiskinan di Sabah iaitu minta bantuan.. sampai bila minta bantuan? pembangkang hanya mahu rakyat supaya sentiasa bergantung dengan kerajaan? 1000 tahun pun confirm tidak maju2.

    ReplyDelete
  9. orang lain pun bermula dari kosong, tidak ada yang balik2 minta bantuan kerajaan. negara2 maju tidak menghadapi masalah ini bukan sebab kerajaan mereka balik2 turun kampung hulur bantuan, sebab rakyatnya terdiri dari tenaga kerja mahir, separuh mahir, pro etc.. sepatutnya pembangkang menggalakkan rakyat mempertingkatkan diri sendiri bukannya menyuruh mereka meminta bantuan.

    ReplyDelete
  10. saya rasa dakwaan YTL tidak berasas dan jika benar 60 ribu orang miskin berada di sabah....apa bukti?

    ReplyDelete
  11. jin apa yang boleh lenyapkan 52 ribu orang miskin? saya pun mau belajar guna jin untuk kasi lenyap banyak YB yang suka cakap besar dan suka janji sana sini...

    ReplyDelete
  12. boleh juga kita minta jin untuk bagi elaun dan subsidi pada orang-orang sabah...

    ReplyDelete
  13. jangan suka memfitnah...samada betul ada ramai orang miskin di Sabah, ia harus dikaji dan diteliti...EPU pun harus keluarkan fakta sebenar tentang berapa ramai yang miskin tegar di Sabah ni?

    ReplyDelete
  14. kalau jin tu boleh kasi lenyapkan 52 ribu orang miskin, bagus kita minta tu jin lenyapkan semua PATI yang ada di Sabah....lagi berfaedah.

    ReplyDelete
  15. Ya sokong placebo. Asalkan ada usaha semua boleh jadi bah :)

    ReplyDelete
  16. hahhahaha... Bah ini kali lah paling lucu. Ada itu guna jin. hahaha

    ReplyDelete
  17. Sokong jay. Kalau mahu keluar dari kemiskinan tak perlu terlalu mengaharapkan pihak lain hulur bantuan baru begerak. Carilah inisiatif sendiri supaya dapat survive.

    ReplyDelete
  18. Hebat juga si YTL ni tau2 pula dia masih ada 52 ribu org miskin... Mungkin dia pun guna jin juga buat siasatan. hahhaah

    ReplyDelete
  19. Kalau btul YTL berniat baik nak tolong rakyat, berilah idea dan bekerjasamalah dgn kerajaan. Bukannya asyik cari kesalah ja. huhu

    ReplyDelete
  20. Musa merujuk kepada mereka yang mendaftar..kalau yang tidak mendaftar itu, tidak tahulah..

    ReplyDelete
  21. YTL cakap 60 ribu...mmcmana dia tahu? dia ada buat survey kah? dikatakan ianya anggaran..oleh itu, ianya bukan tepat..

    ReplyDelete
  22. apa pula yang telah pembangkang/YTL buat untuk membasmi kemiskinan di sabah? paling2 pun dia bising itu ini saja..kalau dia betul ambil berat ni isu, masa dia jadi KM sabah, selesai ni isu...tp yang dia buat adalah mewariskan isu ini kepada penganti beliau..

    ReplyDelete
  23. isu ini dipusing-pusing oleh pembangkang atau pihak2 berkenaan atas kepentingan tertentu khasnya kepentingan politik...kalau cakap isu ini masalah kerajaan, maka pembangkang patut diam kerana tidak berkaitan dengan mereka pun sebab bukan masalah mereka..

    ReplyDelete
  24. yang pasti memang ramai orang miskin di sabah malah seluruh negara dan seluruh dunia..jadi ini adalah isu sosial yang harus diselesaikan dan bukannya untuk dipolitikkan untuk kepentingan tertentu..di malaysia semua perkara pun mahu dipolitikkan..menghairankan..

    ReplyDelete
  25. sekejap, mungkin kalau YTL cakap 60000 orang orang miskin itu adalah semasa pemerintahan YTL semasa KM dulu. Tapi sekarang ini telah berkurangan dengan pemerintahan Musa Aman. YTL memang tidak pandai memerintah. Percayalah dengan kata-kata saya. Jika YTL memerintah saya berani jamin Sabah tidak akan berubah.

    ReplyDelete
  26. Musa memang orang yang hebat. Memang kemiskinan di Sabah ini mungkin tidak sampai 60 000 orang miskin di negeri kita ini. Itu cuma andaian dari mereka yang tidak pasti kebenarannya. Apa pun kerajaan tetap akan memberikan yang terbaik untuk rakyatnya. PPRT satu cara untuk membantu rakyat. Jadi YTL tidak perlulah membuatkan ini satu isu untuk menawan hati rakyat.

    ReplyDelete
  27. YLT memang suka mencari kesalahan orang lain hanya untuk meraih sokongan dari rakyat. Apa pun, kita mestilah membantu untuk menyelesaikannya. Jangan asyik menunding jari keorang lain.

    ReplyDelete
  28. Betul ke ni atau sekadar nak hampeh?

    ReplyDelete
  29. I don't think CM will do such thing.

    ReplyDelete
  30. Ini hanya retorik semata2.

    ReplyDelete
  31. 岂有此理!才么有那么嚣张啦。

    ReplyDelete
  32. Apapun, semoga kerajaan dapat membasmi kemiskinan di Sabah.

    ReplyDelete
  33. Semuanya terpulang kepada rakayt sabah...tidak ada yang akan mengubah kita selain dari kita sendiri.

    ReplyDelete
  34. Sambayang kamu kuat-kuat!! Jangan bagi saitan@iblis@lucifer kemenangan. This is our final year. Jangan kecoh-kecho sembayang saja pastinaya ada kedamaian diantara sesama manusia. OK....ini semua lucifer punya kerja ni mau manusia bergadu sesama sendiri. Kalu bukan saitan punya kerja siapa? Takan Tuhan kan? GOD is a loving person, so i dont think God want this happend....fikir-fikir panjang..ok to all of you guys!! May God Bless U all...sabar sabar...

    ReplyDelete
  35. Sabah’s poorest people earn less than 540 ringgit ($169) a month. But thanks to government agricultural and animal husbandry projects, the last of the 15,293 very poor families are on the road to wealthy living. The first 1,167 of these families will be receiving their first quarterly dividends of 400 ringgit each from profits earned from oil palms. In time to come, they will be earning between 3,000 and 4,000 ringgit a month.

    Chief minister Musa Aman said on May 5 after a cabinet meeting that the families in Tongod and Kalabakan villages in the east coast will share about 2m ringgit a year from 80% of the profit earned by Rikaworth Sendirian Berhad, a subsidiary of the state-owned Sawit Kinabalu Sendirian Berhad.

    This is now Musa doing his work.

    ReplyDelete
  36. Bagus kalau jin itu boleh kasi lenyapkan semua pendatang tanpa izin.

    ReplyDelete

Babad Views

Babad Editor

Popular Posts

 
Babad Support Sites : Kadayan Chronicles | Kadayan Chronicle | Babad Kadayan
Copyright © 2013. Babad Kadayan - All Rights Reserved
Template Created by Kadayan Chronicles Published by Babad Kadayan
Proudly powered by Blogger