Home » , , , , » Musa Aman: RM40 Juta Sekali Renang

Musa Aman: RM40 Juta Sekali Renang

Written By kadayan chronicles on Thursday, 3 January 2013 | 14:00


"Berapa punya mahal laa itik Sabah, RM40 juta sekali renang"
"Duit tu kan Ahmad Albab yang punya"


Jangan Ajar Itik Berenang
tasya_rotikaya via emel
 
Isu wang 'derma' RM40 juta adalah satu contoh bagaimana rupa sempadan jaringan keluar masuk wang politik di Malaysia. Jangankan untuk mengenal halal haram, undang-undang negara pun dibulldoz saja. Sampai sekarang penjelasan yang diberikan mengenai perkara ini sangat kabur. Sekali hantuk sekali tengadah. Dari cerita Michael Chia, meleret ke Si Musa. Tiba-tiba terpalit ke anak si Nazri Aziz nun di seberang Laut Cina Selatan.

Senangnya dapat kereta. Hummer lagi tu.

Elok juga kalau sapa-sapa tolong 'hammer' kepala Nazri sebab bagi jawapan bangang, kononnya tidak tahu kenapa anaknya dapat kereta Hummer kerana dia "tak tido ngan anak dia".


Tidak hairanlah kenapa Malaysia disenaraikan tempat kedua tertinggi dalam aktiviti penggubahan wang haram. Berbanding dengan RM240 juta dalam kes Shahrizat, isu Scorpene berjumlah RM7 billion, atau RM110 juta untuk PERMATA, sebenarnya jumlah ini adalah tidak ubah seperti wang untuk membeli gula-gula saja.

Tetapi wang tetap wang. Wang RM40 juta tu kan Ahmad Albab yang punya, ha ha ha...  

Apabila kes RM40 juta timbul , Musa Aman berada dalam ketakutan yang amat sangat. Dia rasa dia akan kena jel kali ini. Tapi Musa Aman pandai berpolitik. (Semasa pilihanraya lepas ) Dia ambil duit dari mana2 dan agihkan kepada semua calun parlimen dan adun BN. Setiap orang menerima RM1 juta dan ketika menyerahkan apa2 wang kepada mamat2 BN akan mengkehendaki mereka sain baucer menerima wang. Jadi dia ada senarai yang lengkap siapa terima dan terima banyak mana. 

Bila Musa jumpa Najib di KL- dia berkata. You tidak beri saya apa2 bila berdepan dengan PRU. I finance everything. 25 parlimen ertinya, saya beri RM25 juta. 60 kerusi DUN, bererti saya telah belanja RM 60 juta. Jadi total semua RM85 juta. This is the record of the recipents. Jadi kalau saya terima RM40 juta, tak sampai separuh saya recoup belanja saya. Bukan untuk saya, untuk calun BN. itu tak termasuk kos dan belanja logistics yang lain. So if you want to pin me on the RM40 million, you must also charge all the BN MPs and ADUNs. Najib tak tahu nak buat apa2. Nak ambil tindakan kat Musa, nanti semua rahsia bocor. Mahu tak mahu, Nazri Aziz keluar kenyataan- RM40 juta itu Ahmad Albab UMNO yang punya. 

Teringat pula Si Musa pernah mengatakan itik-itik Sabah ni tak payah nak diajar berenang, dah pandai-pandai semuanya.

TENOM (Sinar Harian)- Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman membidas pemimpin pembangkang khususnya dari Semenanjung yang cuba berlagak umpama 'mengajar itik berenang' kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri bagi mengurus negeri dengan baik.

Ya, Itik-itik Sabah mahal-mahal belaka.
Berapa punya mahal la itik ni.
RM40 Juta sekali renang.
Share this article :

211 comments:

  1. Lepas pejabat Razak di Numix Engineering kena serbu SPRM, khabarnya siasatan makin meluas dan mendalam. Razak sudah marah pasal mana boleh SPRM siasat orang yang hebat macam dia?

    ReplyDelete
  2. Dia kan hero yang selalu tuduh orang lain buat rasuah? Sebelum ini Razak dah tuduh SSM dengki dan nak anayia dia bila SSM heret dia ke mahkamah. Jadi sekarang dia tuduh SPRM pula yang dengki dengan kejayaan dan kekayaan dia dia cuba jatuhkan dia.

    ReplyDelete
  3. Berkali kali dia menulis surat pada PM dan menteri menteri lain supaya siasatan di berhentikan dan kes di tutup.

    ReplyDelete
  4. Rafizi tak tahu kah pentadbiran dibawah PM kita ni tak akan campur tangan dalam mana mana kes rasuah.

    ReplyDelete
  5. Lebih lebih lagi SPRM dah bawa keatas bukti perbuatan rasuah Razak Numix. Dan SPRM dah berkali kali mengatakan jangan politikkan rasuah!!

    ReplyDelete
  6. Tapi Razak Numix masih belum puas hati. Jadi dia dah buat keputusan yang dia tak payah berlakun sokong kerajaan lagi. Dia dah buat pakatan jahat dengan hero pakatan Rakyat, Rafizi Ramli.

    ReplyDelete
  7. Rafizi boleh jadi doktor kelentong(spin doctor) dia yang baru sebab boleh nayakan menteri walaupun tiada bukti.

    ReplyDelete
  8. Yang pasti ialah memang penyokong pembangkang sekarang suka dengar cerita cerita merapu ni dan percaya bulat bulat.

    ReplyDelete
  9. Patut lah orang macam Rafizi pun boleh jadi hero mereka

    ReplyDelete
  10. Sepatutnya, kita kena menyokong usaha menbanteras rasuah.

    ReplyDelete
  11. Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Mohd Noordin Mohd Kassim membidas kerajaan DAP yang menurut beliau bersikap tidak adil, mementingkan kroni dan bersikap rasis sepanjang mereka memegang kuasa kerajaan negeri tersebut.

    ReplyDelete
  12. Kata beliau, tindakan DAP yang seringkali mengaitkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dengan perlakuan rasuah hanyalah semata-mata untuk mengaburi mata rakyat dan melindungi sikap kepimpinan DAP yang juga tidak terlepas daripada perbuatan rasuah.

    ReplyDelete
  13. “Kalau kata DAP bersih daripada rasuah, itu mengarut. Mereka taklah sebersih mana. Contoh di Pulau Pinang, banyak projek-projek kerajaan negeri yang diberikan secara terus, tanpa tender. Kalau ada 100 projek, mungkin satu atau dua sahaja yang akan ditenderkan, manakala yang lain-lain mereka akan berikan kepada kroni-kroni mereka tanpa perlu melalui tender.

    ReplyDelete
  14. “Kalau saya nak sebut banyak, tetapi antara contoh-contohnya ialah projek pengangkutan sampah di Pulau Pinang, kebanyakan diberikan kepada kontraktor baru yang merupakan kroni-kroni mereka. Projek tambakan tanah di Gold Cost yang diberikan kepada syarikat kroni mereka.

    ReplyDelete
  15. “Lepas itu, bukit-bukit tanah merah mereka korek merata tempat, atas alasan pembangunan. Dan ada banyak lagi kalau kita nak rungkai satu persatu. Kalau nak tengok betapa mereka mementingkan kroni, lihat sajalah senarai kepimpinan parti-parti di dalam Pakatan Pembangkang terutama DAP dan PKR, semuanya dikuasai anak beranak, ” tegas beliau

    ReplyDelete
  16. Sebab itu jelas beliau lagi, amalan rasuah yang tidak terbendung di dalam DAP menyebabkan timbulnya siri-siri pendedahan perlakuan rasuah kepimpinan DAP seperti isu rasuah Tunku Aziz dan juga isu rasuah tanah terhadap dua orang kepimpinan tertinggi DAP Perak.

    ReplyDelete
  17. “DAP sengaja menuduh UMNO dan BN semata-mata menjadikan ia satu persepsi orang ramai, bahawa UMNO dan BN adalah pengamal rasuah. Sedangkan BN telah berusaha sebaik mungkin untuk membenteras amalan ini. Sebab itu ditubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai bukti komitmen kerajaan untuk menghapuskan amalan rasuah.

    ReplyDelete
  18. “Namun mereka (DAP) memang sengaja secara berterusan untuk mengaitkan rasuah dan UMNO dalam usaha memberikan imej yang buruk kepada rakyat. Ini untuk kepentingan politik mereka. Padahal mereka sendiri melakukan perkara tersebut, bahkan lebih teruk lagi apabila kepimpinan tertinggi mereka sendiri yang mengamalkan rasuah. Jadi, tak usahlah nak dabik dada kata parti mereka itu bersih dan bebas dari rasuah,” ujarnya lagi.

    ReplyDelete
  19. Sementara itu, beliau turut menyelar corak pendekatan pentadbiran DAP di Pulau Pinang yang pilih bulu terutamanya pendekatan mereka dalam melayan para peniaga Melayu di negeri tersebut.

    ReplyDelete
  20. “Hari ini orang Melayu, terutama peniaga-peniaga kecil susah nak berniaga. Kalau di kawasan seberang, mungkin okay sikit, tetapi kalau di bahagian pulau, peniaga-peniaga kecil terutamanya orang Melayu susah sikit nak cari makan,” akhiri beliau.

    ReplyDelete
  21. Banyak sangat yang nak jatuhkan Musa Aman

    ReplyDelete
  22. Tunggu PRU13 dan Musa akan menang dengan mudah

    ReplyDelete
  23. Hong Kong ICAC berkata akan meneliti maklumat yang ditampilkan oleh Rafizi bulan lepas, entah apa keputusan mereka selepas ini.

    ReplyDelete
  24. Baik kita tunggu dan lihat apa tindakan Hong Kong ICAC selepas ini.

    ReplyDelete
  25. Sama ada kes Hummer itu boleh diterima ataupun tidak sebagai bukti dalam kes rasuah Musa Aman masih belum diketahui lagi.

    ReplyDelete
  26. Ramai yang berpendapat bahawa isu Anak Nedim Nazri tidak berkaitan dengan kes ini.

    ReplyDelete
  27. Bukanlah Nazri Aziz yang menghentikan penyiasatan pihak ICAC ataupun MACC dalam kes Musa Aman.

    ReplyDelete
  28. Tapi ICAC yang menghentikan siasatan setelah menyiasat kes ini di Sabah selama 1 bulan.

    ReplyDelete
  29. Pada masa itu, kerjasama diberikan oleh ketua Menteri dan juga para pemimpin Sabah yang disiasat oleh ICAC.

    ReplyDelete
  30. Musa Aman juga berkata beliau sanggup memberi kerjasama kepada pihak berkuasa lagi jika ada perlunya.

    ReplyDelete
  31. Jika ICAC betul-betul membuka semula kes ini, Datuk Musa pasti akan memberi kerjasamanya untuk bantuan siasatan.

    ReplyDelete
  32. Tapi buat masa ini, kita masih tidak tahu sama ada kes ini akan dibuka semula ataupun tidak.

    ReplyDelete
  33. Pemberian dana berjumlah RM40juta kepada Umno Sabah hanya derma politik kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete
  34. Menurut beliau, setiap parti politik mempunyai hak menerima derma politik selagi ia dilakukan melalui saluran yang betul.

    ReplyDelete
  35. Ditanya mengenai di mana beliau memperolehi dana tersebut, Najib bagaimanapun enggan membuat pendedahan.

    ReplyDelete
  36. Beliau berkata bahawa pembangkang didakwa turut menerima derma politik sedemikian.

    ReplyDelete
  37. Kita tidak sewenang-wenang mendedahkan kerana pembangkang juga menerima derma politik dan mereka tidak mendedahkan daripada mana mereka memperolehinya.

    ReplyDelete
  38. Cuba tanya pembangkang, berapa banyak yang mereka dapat untuk derma politik. Pemberian dana ini dilakukan dengan cara yang betul untuk kebaikan parti

    ReplyDelete
  39. Ketua Menteri Sabah yang juga Ketua Umno negeri, Datuk Seri Musa Aman sebelum ini menafikan tuduhan yang mengaitkan dirinya dengan hartawan balak.

    ReplyDelete
  40. Michael Chia yang pernah ditahan pada 2008 kerana cuba menyeludup wang haram berjumlah RM40 juta.

    ReplyDelete
  41. Namun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membersihkan dakwaan rasuah terhadap Musa dan Chia.

    ReplyDelete
  42. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz pada Khamis berkata, Jabatan Peguam Negara turut memutuskan tiada elemen rasuah dibuktikan membabitkan Ketua Umno Sabah itu.

    ReplyDelete
  43. Dana RM40 juta yang diberikan kepada Umno Sabah oleh penyumbang yang ingin dirahsiakan namanya adalah bagi kegunaan perancangan program parti dan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  44. Setiausaha Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, sumbangan yang diberikan itu adalah dari penyumbang yang percaya kepada dasar-dasar kepimpinan parti supaya dana itu boleh disalurkan untuk aktiviti parti dan perancangan program masa depan.

    ReplyDelete
  45. Kenapa tidak untuk PRU13 akan datang, tidak salah kalau mahu memberi sumbangan kepada parti politik. Pembangkang juga turut menerima dana untuk parti mereka.

    ReplyDelete
  46. Pada saya untuk aktiviti parti, seluruh parti mendapat bantuan dan duit tersebut akan digunakan kepada aktiviti parti.

    ReplyDelete
  47. Abdul Rahman enggan mengulas siapakah penyumbang dana tersebut, tetapi beliau berkata, kesemua parti politik di negara ini menerima sumbangan daripada individu yang sayang serta yakin kepada dasar-dasar sesebuah parti.

    ReplyDelete
  48. Jika saya orang kaya, saya akan beri derma.

    ReplyDelete
  49. Tidak ada undang-undang yang menyatakan tidak boleh beri derma.

    ReplyDelete
  50. Tetapi, kadang-kadang penyumbang itu ingin namanya dirahsiakan.

    ReplyDelete
  51. Setiap dana yang telah diterima mesti masuk melalui cara yang betul secara telus berserta resit dan beritahu bahawa dana itu untuk kepimpinan parti.

    ReplyDelete
  52. Beliau berkata, bukan sahaja Umno mendapat sumbangan tetapi parti-parti lain di Malaysia juga mendapat dana untuk pembangunan parti mereka.

    ReplyDelete
  53. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata wang tersebut adalah amalan biasa bagi sebuah parti politik selagi sumbangan tersebut mengikut prosedur yang betul.

    ReplyDelete
  54. Kalau kita lihat pun Rafizi sendiri pun telah pergi ke Hong Kong.

    ReplyDelete
  55. Apa yang pihak Hong Kong suruh Rafizi lakukan.

    ReplyDelete
  56. Dua kali Rafizi ke Hong Kong tapi tidak ada pun apa-apa berita daripada ICAC sendiri.

    ReplyDelete
  57. Ini bermakna ICAC sendiri sudah membuat siasatan dan mendapati semua apa yang Rafizi bawa itu sama saja dengan sebelum ini.

    ReplyDelete
  58. Ini bermakna ICAC sendiri sudah membuat siasatan dan mendapati semua apa yang Rafizi bawa itu sama saja dengan sebelum ini.

    ReplyDelete
  59. Mungkin sebab itulah kenapa juga ICAC tidak membuka semula kes ini/

    ReplyDelete
  60. Samapikan ICAC sendiri mengarahkan dan memberikan amaran kepada Rafizi untuk duduk diam dan jangan terlalu menghebohkan hal ini.

    ReplyDelete
  61. Rafizi dengan yakin mengatakan ICAC akan bukan semula kes. Tapi lihat sehingga sekarang langsung tidak ada khabar berita mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  62. Memang Rafizi betul-betul ketandusan isu sudah. ICAC sendiri pun tidak dapat buka kes tapi cakap ICAC setuju buka semula kes. Apa pun kerja sia-sia daripada rafizi dan menghabiskan duit rakyat pergi ke Hong Kong.

    ReplyDelete
  63. Rasuah menjadi2.

    ReplyDelete
  64. What do you mean?

    ReplyDelete
  65. Sumbangan Musa memang ada ba.

    ReplyDelete
  66. Bukan sudah selesai ka ni?

    ReplyDelete
  67. Duh this issue again.

    ReplyDelete
  68. I think the opposition has been playing this issue like a pro.

    ReplyDelete
  69. Biarkan la mereka dengan songeh mereka.

    ReplyDelete
  70. RM40 juta lagi?

    ReplyDelete
  71. Satu persatu masalah yang membelenggu.

    ReplyDelete
  72. Not cool at all

    ReplyDelete
  73. Apa yang penting dia tak bersalah.

    ReplyDelete
  74. He is an accountable leader.

    ReplyDelete
  75. Umpan mengumpan.

    ReplyDelete
  76. Apa2 masalah harus kemukakan ja ba.

    ReplyDelete
  77. Identiti pembangkang kan terbongkar.

    ReplyDelete
  78. Malaysian business owners are more confident on the country’s economy, said the Grant Thornton International Business Report (IBR).

    ReplyDelete
  79. The survey has also revealed that +52 per cent of Malaysian businesses expected higher revenue for the year ahead

    ReplyDelete
  80. Jasani said +42 per cent of businesses were expected to invest in plant and machinery and +35 per cent expected profitability for the year ahead.

    ReplyDelete
  81. The IBR, a survey of 3,200 business leaders in 44 economies, also revealed that global business optimism stood at just net four per cent heading into the New Year when optimism level was at zero per cent this time last year.

    ReplyDelete
  82. Grant Thornton said business owners in neighbouring countries were also optimistic on the economy next year.

    ReplyDelete
  83. Grant Thornton said business owners in neighbouring countries were also optimistic on the economy next year.

    ReplyDelete
  84. The Philippines reigns as the most optimistic at +72 per cent in the region followed by Singapore at +26 per cent and Thailand at +19 per cent

    ReplyDelete
  85. In a competitive world like today’s, it takes real talent to change the way things traditionally work to improve the livelihoods of the society.

    ReplyDelete
  86. The Malaysian banking sector is expected to witness a volatile first half in 2013 (1H13) before picking up in 2H13.

    ReplyDelete
  87. MIDF Amanah Investment Bank Bhd research arm (MIDF Research) stated in a report that 1H13 was expected to be volatile on the back of a slower economic growth before picking up pace in 2H13.

    ReplyDelete
  88. The research arm believed that the Economic Transformation Programme projects were expected to support demand for corporate loans debt capital fund raising.

    ReplyDelete
  89. Improvement of global activities with rise in exports in 2H13 is expected to support business lending particularly for small and medium enterprise loans while for household loans, we expect growth to rise moderately

    ReplyDelete
  90. This was due to MIDF Research’s expectation of modest rise in inflation rate in 2H13 with the pick up in economic growth in the same period which it expected would suppress household loans growth.

    ReplyDelete
  91. For this year, MIDF Research expected inflation to rise modestly to 2.5 per cent from 1.7 per cent in 2012.

    ReplyDelete
  92. We expect inflation to rise in 2013 due to demand-pull inflationary pressure with improvement in global economic activities in the 2H13. Also, we expect higher inflation coming from the cost-push side with higher global commodities prices and relaxation of subsidies such as oil subsidies

    ReplyDelete
  93. For the month of November 2012, loans growth moderated to 11.2 per cent year-on-year (y-o-y). MIDF Research believed that this was due to large business loan repayments.

    ReplyDelete
  94. Arising from large loan repayments, business loan growth dropped significantly to 11.9 per cent y-o-y from 13.6 per cent y-o-y in the previous month.

    ReplyDelete
  95. For November 2012, we note that there were higher repayments for working capital loans and loans for construction activities

    ReplyDelete
  96. OSK Research Sdn Bhd (OSK Research) also noted that business loan applications pulled back, “All segments of loans applied for in the business segment, contributing approximately 39.6 per cent of total loan applications, shrank.”

    ReplyDelete
  97. loan approvals were down by 4.1 per cent y-o-y in November. The individual segments painted a mixed picture on loan approvals in November 2012, with loans approved for construction, working capital and credit cards exhibiting the most changes.

    ReplyDelete
  98. A focus group comprising of representatives from the trading arena in Malaysia, mainly Customs officers, Chinese Chambers of Commerce representatives and decision makers for freight forwarders, recently looked at ways to further make trading across border more efficient.

    ReplyDelete
  99. The initiative, facilitated by the Malaysia Production Corporation (MPC) was part of efforts taken to put Malaysia on the top spot in the World Bank’s Trading Across Borders, Doing Business 2014.

    ReplyDelete
  100. MPC development consultant, Olin McGill said the reforms that the focus group discussed were actually aimed at accelerating what the Ministry of International Trade and Industry (Miti) were actually planning.

    ReplyDelete
  101. Malaysia has the eleventh best trade regulation regime for customs clearance out of 185 countries surveyed in World Bank’s Doing Business 2013, said McGill.

    ReplyDelete
  102. Currently at the top spot of the trading across borders ranking are Singapore and Hong Kong,” he told Bernama in an interview at ‘Modernising Business Regulations in World Bank Doing Business Indicators’ trading across borders focus group

    ReplyDelete
  103. On the issue of standardising and digitising the Certificate of Origin (CO) for the effectiveness of trade, he said Miti was ready to do that and recognised the huge savings entailed for the trading community.

    ReplyDelete
  104. Malaysia is already negotiating with its trading partners on the CO as they would require the agreement of its partners

    ReplyDelete
  105. As 2012 comes to a close, a variety of events are lined up nationwide to usher in the new year, with various venues offering activities for the public including fireworks displays and concerts.

    ReplyDelete
  106. Dataran Merdeka, a hot spot for local and foreign tourists, will become a centre of attraction as it hosts New Year’s Eve celebrations and the Information, Communication and Culture Ministry’s Christmas Open House simultaneously

    ReplyDelete
  107. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and wife, Puan Seri Norainee Abdul Rahman, as well as Information Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim are scheduled to grace the open house at 4.30pm and the New Year’s Eve concert which begins at 8.30pm.

    ReplyDelete
  108. the Kuala Lumpur Tower will extend its operating hours on Dec 31 to 1am to usher in the new year with the presence of SinarFM DJ Leya and Zaidi Zainal.

    ReplyDelete
  109. Its Corporate Communications Division chief Eliey Sahad said in a statement that they also offer special packages for the Open Platform and Observation Platform priced from RM88 to RM249 per person.

    ReplyDelete
  110. City folks will also be spoilt for choice with several entertainment programmes to usher in the New Year.

    ReplyDelete
  111. According to a statement from the Putrajaya Corporation, among the events lined up are a futsal competition, autoshow, brassband performance, marching dolls show and a New Year’s Eve concert and fireworks display at midnight.

    ReplyDelete
  112. Selangor, the Selangor Barisan Nasional (BN) has carried out the Sayangi Selangor Carnival at I-City, Section 7, Shah Alam from yesterday until Tuesday in conjunction with New Year celebrations.

    ReplyDelete
  113. there's no evidence from ICAC saying that Musa Aman involved with the money laundering case as accused earlier by the opposition, Rafizi

    ReplyDelete
  114. there's no evidence from ICAC saying that Musa Aman involved with the money laundering case as accused earlier by the opposition, Rafizi

    ReplyDelete
  115. there's no evidence from ICAC saying that Musa Aman involved with the money laundering case as accused earlier by the opposition, Rafizi

    ReplyDelete
  116. If rafizi is truly sincere about fighting corruption, he should start fighting corruption in his party first.

    ReplyDelete
  117. There are uncountable people trying to bring down Musa due to his position and power.

    ReplyDelete
  118. Wouldn't it better to let ICAC handle this case first. Making assumption will not do any good.

    ReplyDelete
  119. I don't see any crime in donating money for politic purposes.

    ReplyDelete
  120. I doubt any of the parties are clean from corruption. Get SPRM to investigate every parties there is.

    ReplyDelete
  121. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Sekalipun telah dijelaskan bahawa wang berkenaan adalah derma politik, namun PKR tidak dapat menerima kenyataan tersebut. Bahkan sewaktu ICAC Hong Kong menegaskan bahawa siasatan mereka tidak menemui sebarang penyelewengan atau money laundering sepertimana yang dituduh oleh PKR, Rafizi Ramli dan konco-konconya ke Hong Kong untuk memujuk agar kes tersebut dibuka semula.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  122. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Namun ada satu kes yang sudah sangat lama dan sehingga sekarang, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun perbicaraan dibuat. Kes tersebut melibatkan penyelewengan dan rompakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu bergelar Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

    Jumlahnya pula adalah sebanyak RM3 bilion... jumlah yang sangat besar berbanding tuduhan yang dilemparkan kepada Musa Aman mahupun Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud.


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  123. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    Saya, Abdul Dato ‘Murad Bin Khalid (No Kad Pengenalan 531215-08-5957), seorang warganegara Malaysia yang cukup umur dan menetap di No 104, Jalan Setiabakti 9, Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur, dengan ini sesungguhnya dan seikhlasnya mengaku sebagai berikut: -

    1. Pada 16 September 1999 saya telah didakwa kerana gagal untuk mendedahkan maklumat sebenar berkenaan saham Ben Harta Sdn Bhd (BHSB) dan 51 hartanah yang didakwa memberi manfaat kepada saya menurut seksyen 87 (2) (c) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  124. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    2. Untuk melakukan keadilan kepada diri saya sendiri, saya mesti membuat akuan awam mengenai perkara-perkara tertentu yang berkaitan dengan pelbagai jawatan yang saya lakukan di Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menunjukkan kepada orang ramai bahawa bebanan besar dan tekanan yang dipikul untuk jawatan-jawatan tersebut. Pernyataan awam ini juga bertujuan untuk memberikan perspektif yang betul kepada orang ramai tentang komplot bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (“DSAI”) yang juga Menteri Kewangan dalam penglibatannya secara langsung dalam memberi arahan terhadap BNM.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  125. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    3. Sebagai salah satu daripada eksekutif tertinggi di BNM, Saya kebiasaannya termasuk di dalam kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disukai – dan kemudiannya diamanahkan kepada saya untuk menjalankan beberapa arahan beliau, apa yang dipercayai oleh saya sekarang adalah untuk melanjutkan cita-cita politiknya. Dalam melaksanakan skim politiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk melaksanakan eksesais korporat tertentu yang memihak kepada kawan-kawan dan kroni-kroninya. Hutang-hutang kroni-kroni beliau telah dibersihkan / diselesaikan dengan menggunakan keuntungan daripada rundingan-rundingan menggunakan pengaruh BNM.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  126. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    4. Antara eksesais korporat yang paling ketara ialah pengambilalihan syarikat Sikap Power, pemegang konsesi Projek Kuasa Bebas (IPP) di Lumut, Perak. Konsesi itu telah dijual kepada MRCB atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan MRCB kemudian menyuntik ‘konsesi’itu ke dalam Malakof Berhad yang merupakan anak syarikat MRCB. Saya percaya bahawa keuntungan kira-kira RM50 juta daripada urus niaga ini dimasukkan ke salah satu dana politik DSAI.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  127. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    5. Seorang lelaki Cina bernama Tong Kooi Ong juga terlibat dengan ketara dalam meningkatkan bantuan kewangan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tong Kooi Ong adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Phileo Allied Berhad yang disenaraikan di Papan Utama BSKL. Phileo Allied Bank juga adalah di bawah kawalan Tong Kooi Ong. Tong Kooi Ong menjadi kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui pengenalan saya dan mereka kemudiannya menjadi sangat rapat.

    Tong Kooi Ong kemudiannya mendedahkan kepada saya bahawa sebagai balasan bantuan yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau telah menubuhkan satu “Akaun Induk” (Master Accounts) – yang di bawah kawalannya. Di mana sumbangan kewangan dibuat untuk kepentingan Datuk Seri Anwar Ibrahim.


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  128. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    6. Saya percaya terdapat sekurang-kurangnya 20 Akaun Induk lain yang ditubuhkan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh pelbagai kroni-kroninya. Saya percaya bahawa jumlah dana dalam 20 Akaun Induk adalah lebih RM3 bilion. Modus operandi DSAI adalah pecah dan perintah serta setiap operator untuk setiap Akaun Induk tidak sedar tentang kewujudan Akaun Induk yang lain. Saya percaya kerajaan sedar tentang siapakah kroni-kroni ini.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  129. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    7. Setakat yang saya tahu dan melalui penglibatan saya sendiri, lebih daripada RM120 juta telah dibayar kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, kroninya dan organisasi yang digunakan untuk memajukan cita-cita politik beliau sendiri. Sebagai contoh ia dalam pengetahuan saya bahawa atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dana daripada Akaun Induk dibayar kepada dirinya dan individu-individu pengikutnya serta organisasi-organisasi yang dikenali berkaitan atau berhubungan dengannya antara 1992 hingga 1997: -

    (1) Dirinya sendiri (DSAI) – RM50 juta
    (2) Dato ‘Abdullah Ahmad (PBB) – RM 5 Juta
    (3) Dato Nasaruddin Jalil – RM10 Juta
    (4) Asia Pasifik Dasar Centre (APPC) – RM 38 juta & Douglas H. Paal – (USD 10.0 Million)
    (5) Institut Kajian Asas (IKD) – RM5 Juta
    (6) Aliran & Dr. Chandra Muzaffar – RM5 Juta
    (7) Abim – RM 5 Juta – Institut Pemikiran Islam Antarabangsa (IIIT) – RM 2 Juta
    (8) Yayasan Islam yang berpangkalan di UK – RM 1 Juta
    JUMLAH RM 121 Juta


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  130. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    8. Saya juga diberitahu bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan Tong Kooi Ong untuk membayar Puan Shamsidar dan seorang lagi bernama Encik Rahman terhadap apa yang mereka lakukan. Puan Shamsidar adalah isteri Encik Azmin Ali, Setiausaha Sulit kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim. Secara meluas telah diketahui bahawa Puan Shamsidar dibayar lumayan dan disediakan dengan sebuah kereta dan pemandu serta pada kebanyakan masa dia tidak perlu untuk pergi ke tempat kerja.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  131. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    9. Saya mesti membuat pendedahan khas tentang sebuah Pertubuhan Amerika yang dipanggil Asia Pacific Policy Centre (APPC) yang diketuai oleh Douglas H. Paal, bekas Pengarah Kanan untuk Hal Ehwal Asia (1989 hingga 1993) Majlis Keselamatan Negara (NSC) Amerika Syarikat. Douglas H. Paal meninggalkan Majlis Keselamatan Negara untuk memulakan APPC pada tahun 1993 yang dibiayai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Saya bertanggungjawab untuk mengatur sumbangan sebanyak USD IO Million kepada APPC dan Douglas. H. Paal atas arahan Datuk Seri Anwar.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  132. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    10. APPC menganjurkan “Dialog Pasifik” iaitu satu persidangan di bawah naungan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dialog Pasifik Pertama diadakan di Pulau Pinang pada November 1994. Dialog Pasifik Kedua telah diadakan pada bulan Januari 1996, Dialog Pasifik Ketiga pada bulan November 1996 dan Dialog Pasifik Keempat pada bulan Januari 1998. Sepatutnya akan dibuat Dialog Pasifik Kelima yang dirancang pada bulan Disember 1998 tetapi telah dibatalkan kerana penaung persidangan itu tidak lagi menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Semua persidangan Dialog Pasifik telah diadakan di Malaysia kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sumber utama pembiayaan untuk APPC.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  133. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    11. Dalam apa yang saya percaya seperti yang dianggap sebagai pengkhianatan kepercayaan orang ramai, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menegaskan bahawa APPC harus menguruskan rizab BNM sebanyak RM50 Bilion dan dana KWSP sebagai balasan untuk perkhidmatan yang telah diberikan. Alternatif yuran besar sebanyak USD 3 Juta akan dibayar setiap tahun kepada APPC untuk kos menjalankan Pusat di Washington. Nasib baik ini arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk APPC menguruskan dana di atas tidak dapat dikuatkuasakan.

    Apa yang saya telah saya nyatakan di atas tanpa keraguan membuktikan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab yang bersedia mengorbankan tabung-tabung negara untuk faedah cita-cita politik dengan bantuan elemen-elemen asing.


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  134. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    12. Saya juga telah diarahkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan untuk membantu orang yang berikut untuk membersihkan hutang mereka seperti yang dinyatakan di bawah: -

    (a) Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk membantu menyelesaikan hutang Tan Sri Abdullah Ahmad (sekarang Wakil Tetap ke PBB) dengan Bank Bumiputra tentang hutang lebih daripada 10 Juta.

    (b) Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk membantu menyelesaikan hutang Puan Marina Yusof dengan bank-bank tempatan yang berjumlah lebih daripada RM20 juta.

    (c) Sebuah syarikat berpengkalan di Pulau Pinang Mercury Securities berhutang dengan MUI Bank lebih daripada RM l0 juta yang dicagar dengan caj tanah pihak ketiga. Saya kemudiannya membantu mengatur pejualan tanah kepada Matang Emas Sdn. Bhd sebuah syarikat yang dimiliki oleh Encik Taib Hamid.

    (d) Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan saya untuk membantu Kumpulan Dato ‘Nazri Abdullah untuk mengambil alih Kumpulan NST daripada Renong.

    (e) Saya telah diarahkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membantu Encik Faiz Abdullah ( penulis hantu Datuk Seri Anwar Ibrahim), bersama-sama dengan Seow Lun Hoo dari Hong Leong untuk membeli Kewangan Usaha Bersatu Berhad (KUBB).


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  135. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    13. Penglibatan saya dengan Tong Kooi Ong dan Akaun Induk dalam melaksanakan arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meletakkan saya dalam masalah undang-undang. Pada 16 September 1999 saya didakwa kerana gagal untuk mendedahkan maklumat sebenar tentang pemilikan saham-saham Ben Harta Sdn Bhd dan 51 hartanah yang diwujudkan untuk faedah saya yang berjumlah RM23.9 juta.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  136. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    14. Saya mesti menyatakan bahawa saya tidak pernah tahu tentang kewujudan kedua-dua individu yang kononnya menjadi pemegang saham Ben Harta Sdn Bhd iaitu Gan Hong Sin @ Lan Hong Sing dan Gan Sor Ting. Tong Kooi Ong telah menunjukkan kepada saya bahawa syarikat ini memegang hartanah dan saham sebagai sebahagian daripada skim untuk mengumpul dana untuk Datuk Seri Anwar.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  137. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    15. Saya amat percaya bahawa maklumat yang salah telah diberikan kepada pihak berkuasa untuk mengaitkan saya dengan Ben Harta Sdn Bhd. Saya menuding jari kepada Tong Kooi Ong dan dua pemegang saham Ben Harta. Mereka telah mensabitkan saya untuk menyelamatkan diri mereka sendiri.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  138. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    16. Selain dari hartanah yang dipegang di bawah Ben Harta Sdn Bhd, saya juga tahu bahawa beberapa harta telah dibeli untuk pelaburan dan Akaun Induk dan untuk kegunaan masa depan peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Lokasi harta-harta ini terletak di sekitar Kuala Lumpur yang bernilai kira-kira RM15 juta.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  139. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    17. Berkenaan dengan polisi kerosakan yang diguna pakai oleh BNM berikutan kemelesetan ekonomi pada Julai 1997, saya secara mutlak, menyatakan bahawa saya telah menentang kuat terhadap polisi-polisi ini. Saya menentang polisi ‘Had Pinjaman Dibenar’(Legal Lending Limit), pengurangan NPL (pinjaman tidak berbayar) daripada 6 bulan hingga 3 bulan, ‘Pengecutan Kredit (Credit Crunch) diperkenalkan pada Oktober 1997 dan ‘Kadar Faedah Tinggi ‘ (Higher Rate of Interest). Semua polisi-polisi ini telah disahkan dan diterima pakai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  140. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    18. Berikutan penangkapan saya dan diikuti dengan peletakan jawatan saya sebagai Pengarah Eksekutif RHB Bank Berhad yang telah membuatkan saya berfikir bahawa sepanjang penglibatan saya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah amat dikesali walaupun seperti yang saya katakan sebelum ini saya telah dipaksakan sebagai salah seorang Eksekutif di BNM.

    Saya kini sedar bahawa saya telah dieksploitasi dan diperalatkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memegang aset untuk kegunaan politik peribadi dan manfaatnya. Aset-aset yang ditahan di bawah Ben Harta bukan milik saya.


    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  141. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    19. Saya kini menyeru semua rakyat yang cintakan keamanan dan setia Malaysia untuk menolak taktik politik kotor yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penyokong-penyokongnya, sebaliknya menyokong semua usaha-usaha ekonomi dan fiskal untuk membawa kembali kesejahteraan ekonomi negara. Saya sentiasa bersedia dan sanggup untuk mengutuk sesuatu yang tidak betul dan komplot Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menjayakan cita-cita politik beliau yang sememangnya menjejaskan keselamatan negara, keamanan dan kestabilan politik.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  142. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    PAKATAN SUDAH KANTOI MEMBOHONG BERKENAAN DENGAN ISU SCORPENA, PEMBOHONGAN PAKATAN BERKENAAN DENGAN RM40 JUTA JUGA SEMAKIN TERKANTOI.

    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    20. Kesimpulannya, saya dalam keadaan tidak berbelah bagi bahawa Sidang Akhbar / Siaran ini dibuat melalui Akuan Berkanun dibuat oleh saya secara sukarela, tanpa apa-apa dorongan, ugutan atau janji atau paksaan dari mana-mana pihak, mahupun sebagai balasan bagi apa-apa nikmat atau rawatan khas berkaitan dengan tuduhan yang saya hadapi dan saya membuat pengakuan ini dengan hemat sesungguhnya mempercayai bahawa yang sama adalah benar dan menurut kuasa Akta Akuan Berkanun, 1960.

    MACAM MANA PULA DENGAN RM3 BILION ANWAR? JET, BAS, TRELER, BANGLO DAN SEBAGAINYA? KENAPA PENYOKONG2 PR SENYAP?

    ReplyDelete
  143. Kewibawaan pembangkang untuk menerajui Sabah dipersoalkan kerana sehingga kini mereka gagal mengemukakan senarai Kabinet bayangan yang dijanjikan, kata Setiausaha Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan.

    ReplyDelete
  144. Beliau berkata pakatan pembangkang juga tidak mempamerkan semangat perpaduan dan kesefahaman yang mantap antara mereka.

    ReplyDelete
  145. Katanya sejak akhir-akhir ini, tindakan dan ucapan pakatan pembangkang menunjukkan Kabinet bayangan mereka menonjolkan bekas anggota Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Lajim Ukin sebagai ketua menteri.

    ReplyDelete
  146. “Baru-baru ini, beliau (Lajim) telah membuat beberapa ‘big statement’ di muka-muka dada akhbar dan komen yang memihak kepada Pakatan Rakyat walaupun beliau tidak menjadi ahli mana-mana parti pembangkang melainkan pengerusi sebuah movement (Pertubuhan Pakatan Perubahan Rakyat),” katanya pada sidang akhbar di Bangunan UMNO Sabah di sini.

    ReplyDelete
  147. Sehubungan itu, beliau berkata rakyat harus bijak menilai prestasi dan keberkesanan Lajim yang pernah memegang beberapa jawatan penting semasa dalam kerajaan.

    ReplyDelete
  148. “Saya pasti dan percaya rakyat Sabah akan terkejut jika betul mereka teliti prestasi dan tindakan beliau (Lajim) semasa menjadi menteri atau timbalan menteri menerajui kementerian di bawah kuasanya ketika sebahagian dalam kerajaan,” katanya.

    ReplyDelete
  149. Abdul Rahman yang juga anggota Parlimen Kota Belud merayu rakyat khususnya Sabah agar memilih kerajaan BN berdasarkan rekod pencapaian dengan pelbagai program seperti Program Transformasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi dan Bidang Keberhasilan Utama Negara.

    ReplyDelete
  150. Beliau berkata negara akan jatuh bankrap sekiranya pakatan pembangkang memegang tampuk pemerintahan berdasarkan belanjawan yang dibentangkan mereka.

    ReplyDelete
  151. 30 FAKTA PENYELEWENGAN PAKATAN SELANGOR

    1. Kerajaan Negeri membazir wang rakyat apabila membeli hutang syarikat korporat Talam Corp. bernilai RM392 juta menggunakan wang rakyat.

    ReplyDelete
  152. Ramai yang mengatakan itu dan ini namun kebenaranya kita juga tidak tahu. Kenapa perlu ada pihak yang cuba untuk memberi gambaran tidak baik sedangkan Datuk Musa sudah berusaha untuk melakukan yang terbaik demi untuk rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  153. HARGAI KEMAKMURAN SUMBANGAN BN

    UALA PENYU : Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pangguna Sabah, Datuk Azizah Mohd Dun menyeru rakyat di negeri ini agar terus menghargai sumbangan dan jasa kerajaan dan pemimpin yang telah berjaya mewujudkan kemakmuran hidup di negara ini sejak sekian lama.

    Beliau berkata, pemimpin dan kerajaan Barisan Nasional (BN) bijaksana menjaga rakyat yang berbilang kaum tanpa ada diskriminasi.
    “Inilah yang menjadi kelebihan dan kebanggaan kita yang dapat hidup dalam keadaan makmur dan harmoni walaupun negara ini mempunyai penduduk pelbagai kaum, budaya dan anutan agama.

    “Justeru itu bagi memastikan kemakmuran dan keharmoni hari ini dapat diwariskan untuk generasi masa hadapan marilah kita sama-sama bertekad menjaga asas yang kukuh ini,” katanya sambil meminta agar rakyat terus memberi sokongan padu kepada kerajaan BN bagi memastikan pembangunan dapat dilaksanakan secara berterusan."

    ReplyDelete
  154. Pelbagai pihak yang tidak bertanggungjwab memberi gambaran negatif terhadap Datuk Musa namun bukan semua yang dikatakan adalah benar.

    ReplyDelete
  155. HARGAI KEMAKMURAN SUMBANGAN BN


    Beliau berkata demikian pada majlis berbuka puasa di Masjid Kampung Tempurong di sini, baru-baru ini.

    Hadir sama, Ahli dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Penyu, John Teo Mau Sing, Ketua Daerah Kuala Penyu, Raymond Insi, Timbalan Ketua Pemuda UPKO Beaufort, Fredolin Penggo, ahli-ahli jawatankuasa masjid dan penduduk setempat.

    Pada majlis itu, Azizah yang juga Adun Klias menyampaikan sumbangan Ramadan kepada 30 penduduk yang kurang bernasib baik. Beliau juga turut menyerahkan sumbangan kewangan untuk keperluan Masjid Kg Tempurung dan dua surau kampung berhampiran.

    Sementara itu John dan Fredolin turut menyampaikan sumbangan masing-masing kepada Masjid Kg Tempurong.

    Selepas majlis berbuka puasa dan solat Maghrib berjemaaah, Azizah meneruskan ziarah Ramadan ke Masjid Kampung Nukahan Beaufort untuk menunaikan solat Isyak dan solat sunat Tarawih bersama penduduk.

    ReplyDelete
  156. Parti Gerakan Sabah menyokong penuh kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman terutama dalam mengetuai Barisan Nasional (BN) Sabah memenangi semua kerusi pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  157. Musa telah menempatkan Sabah di peta dunia dan kian membangun serta maju-Pengerusi Gerakan, Datuk Leong Vui Cheung.

    ReplyDelete
  158. Dengan kestabilan politik dan pentadbiran yang positif serta keadaan negeri yang aman, ramai pelabur asing datang melabur di Sabah, katanya.

    ReplyDelete
  159. Beliau juga menjelaskan bahawa parti Gerakan Sabah seperti juga MCA, MIC dan Umno adalah parti nasional dengan pemimpinnya terdiri anak-anak Sabah dan tidak patut dilabel sebagai parti dari Semenanjung.

    ReplyDelete
  160. Beliau juga menjelaskan bahawa parti Gerakan Sabah seperti juga MCA, MIC dan Umno adalah parti nasional dengan pemimpinnya terdiri anak-anak Sabah dan tidak patut dilabel sebagai parti dari Semenanjung.

    ReplyDelete
  161. Menurutnya parti Gerakan Sabah semakin berkembang di Sabah dengan keahlian kira-kira 30,000 dan mempunyai bahagian dan cawangan di kawasan parlimen Kota Kinabalu, Sandakan. Batu Sapi, Libaran, Tawau, Kalabakan, Lahad Datu, Semporna, Penampang, Putatan, Keningau, Tenom, Beaufort dan Papar.

    ReplyDelete
  162. Leong yakin calon BN akan memperoleh kemenangan besar pada pilihan raya umum akan datang berteraskan sokongan padu dan berterusan yang ditunjuk oleh peminmpin BN.

    ReplyDelete
  163. "Kerjasama mantap sebagai satu pasukan dalam menghadapi musuh politik adalah prasyarat penting dalam memastikan prestasi cemerlang ketika pilihan raya umum ke-13 kelak dapat dikekalkan,"kata beliau.

    ReplyDelete
  164. Kejayaan perlu diulangi dalam memastikan BN terus menguasai semula kerusi tersebut dengan mantap terutama di Sabah.

    ReplyDelete
  165. Kalau betul Datuk Musa terlibat dengan hal2 seperti ini, pasti negeri Sabah sudah kucarkacir dan tidak ada sebarang proses pembangunan namun apa yang berlaku, Sabah sudah semakin pesat membanggun.

    ReplyDelete
  166. Sabah Sudah banyak berubah dari masa kesemasa. Tipulah kalau ada yang berkata bahawa Sabah sedikit pun tidak membangun.

    ReplyDelete
  167. Kalau kita ingin melihat keburukan dalam masa yang sama kita juga perlu melihat kebaikkan yang ada.

    ReplyDelete
  168. Klau kita hanya melihat keburukkan sesuatu, maka itu boleh di kategorikan sebagai bias.

    ReplyDelete
  169. KIta harus maju dan bukan asyik meratap kelemahan orang lain. Dalam masa yang sama kita lupa akan peranan kita sebagai masyrakat.

    ReplyDelete
  170. Siasatan harus dilakukan dengan segera untuk memastikan apa sebenarnya yang berlaku.

    ReplyDelete
  171. Dunia politik sememangnya banyak cabaran, namun kesabaran yang kuat akan membawa seseorang itu berjaya memimpin rakyat.

    ReplyDelete
  172. Walaubagaimana pun rakyat kena memberi sokongan padu kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  173. Harapan kita agar semua yang keruh kita ketepikan dan yang putih kita ambil sebagai pemangkin di masa hadapan.

    ReplyDelete
  174. Datuk Musa sudah lama menjadi CM, tidak hairanlah begitu banyak cabaran untuk menjatuhkan beliau.

    ReplyDelete
  175. Walaupun begitu Datuk Musa tidak pernah mengeluh dan mengabaikan rakyat dalam memberi yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  176. Kita mesti pandai menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Penilaian kita akan memberi kesan kepada undian kita semasa PRU 13 nanti dan keputusan itu akan memberi kesan yang panjang terhadap pemerintahan negara kita.

    ReplyDelete
  177. Kita mesti pandai menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Penilaian kita akan memberi kesan kepada undian kita semasa PRU 13 nanti dan keputusan itu akan memberi kesan yang panjang terhadap pemerintahan negara kita.

    ReplyDelete
  178. Isu ini sudah lama diperkatakan dan sedikit pun tidak menganggu aktiviti harian Datuk Musa untuk terus berkhidmat untuk rakyat.

    ReplyDelete
  179. Mungkin belum masanya lagi untuk Datuk Musa berundur dari dunia politik, jika sudah sampai masanya pasti beliau akan berudur juga.

    ReplyDelete
  180. Sabah pasti akan sentiasa diberkati kerana kepelbagaian kaum yang tidak pernah menjadi isu kepada rakyat Sabah terutama penduduk terbesar iaitu Kaum Kadazan-Dusun.

    ReplyDelete
  181. Harap di Tahun baru ini akan banyak lagi pembangunan yang berlaku di Sabah terutama di kawasan2 pedalaman.

    ReplyDelete
  182. Kerjasama pelbagai pihak adalah amat diperlukan untuk merealisasikan matlamat yang telah diberikan.

    ReplyDelete
  183. Ingatlah bahawa segala yang berlaku ada sebabnya. mengapa Datuk Musa masih lagi berada di atas pasti ada sebabnya dan jika beliau benar2 melakukan sesuatu yang tidak berasas satu hari nanti pasti akan terbongkar juga.

    ReplyDelete
  184. Kerajaan Pas Kelantan disaran memberikan penjelasan lebih lanjut dengan tampil ke depan bersama bukti-bukti yang lebih kukuh agar isu pemberian tanah balak lebih 4,000 hektar di Gua Musang kepada pemimpin DAP yang didakwa kerana kepentingan politik pembangkang dapat dinilai dengan lebih jelas.

    ReplyDelete
  185. Exco Pemuda UMNO yang juga Ketua Pemuda UMNO Rantau Panjang, Ustaz Hj Mohd Afandi Yusof percaya rakyat rata-rata masih keliru dan tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan sebelum ini dan mengharapkan penjelasan lebih lanjut kerana ianya melibatkan dakwaan yang cukup berat.

    ReplyDelete
  186. keluasan yang cukup luas dan nilainya yang cukup tinggi, kerajaan negeri perlu membentangkan fakta-fakta yang lebih konkrit supaya imej sebuah kerajaan negeri terpelihara

    ReplyDelete
  187. Saya pun nak tahu cerita lanjut dalam soal ini dan saya penuh yakin ramai rakyat Kelantan pun ingin tahu fakta yang lebih kukuh supaya ianya tidak menjadi tanda tanya. Saya pun bukanlah mahu membuat sebarang tuduhan

    ReplyDelete
  188. Walaupun penjelasan sudah diberikan oleh pihak-pihak yang berkenaan sebelum ini, tetapi ianya masih lagi keliru. Kita mintalah agar pihak kerajaan negeri memberikan penjelasan yang lebih lanjut kerana sepertimana yang saya katakan tadi, isu ini agak berat dan melibatkan maruah sebuah kerajaan negeri yang didakwa memperjuangkan Islam.

    ReplyDelete
  189. UMNO Kelantan mendesak SPRM menyiasat segera pendedahan sebuah laman blog yang mendakwa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menawarkan tanah kepada pemimpin DAP Perak bagi membolehkan wakil PAS menjadi Menteri Besar Perak pada 2008.

    ReplyDelete
  190. Pengerusinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, ini penting bagi membolehkan masyarakat terutama rakyat Kelantan mengetahui perkara yang sebenar.

    ReplyDelete
  191. Rakyat seluruh negara terutama Kelantan mahu mengetahui sama ada isu itu benar, fitnah atau dongeng dan perkara ini perlu kepada satu penjelasan yang tepat mengenai rasuah DAP

    ReplyDelete
  192. SPRM diminta menyiasat dua pemimpin kanan DAP Perak yang didakwa memiliki kekayaan luar biasa termasuk membeli tanah bernilai puluhan jutaan ringgit bagi melaksanakan projek pembalakan di Kelantan.

    ReplyDelete
  193. Pengerusi Barisan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Perak, Muhammad Salleh Khan Muhammad Jaafar juga meminta Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham dan Setiausahanya, Nga Kor Ming menjelaskan kepada rakyat bagaimana mereka boleh memiliki hampir 100 peratus ekuiti dalam syarikat Upayapadu Sdn. Bhd. (Upayapadu) yang menjalankan projek tersebut.

    ReplyDelete
  194. Sejak isu ini didedahkan, timbul pelbagai keraguan bagaimana mereka memiliki kekayaan begitu banyak termasuk memiliki ekuiti dalam syarikat berkenaan. Banyak faktor boleh dijadikan asas oleh pihak berkuasa seperti SPRM untuk melakukan siasatan

    ReplyDelete
  195. tuduhan-tuduhan yang tiada bukti hanya bertujuan untuk mencari publisiti saja.

    ReplyDelete
  196. hasil siasatan sebelum ini sudah pun menunjukkan bahawa elemen rasuah tidak wujud.

    ReplyDelete
  197. seseorang itu tidak boleh dikatakan bersalah selagi tidak dibuktikan.

    ReplyDelete
  198. yang dapat dilihat sekarang ini adalah, Rafizi cuba gunkan isu ini untuk naikkan namanya sendiri.

    ReplyDelete

Babad Views

Babad Editor

Popular Posts

 
Babad Support Sites : Kadayan Chronicles | Kadayan Chronicle | Babad Kadayan
Copyright © 2013. Babad Kadayan - All Rights Reserved
Template Created by Kadayan Chronicles Published by Babad Kadayan
Proudly powered by Blogger