Home » » Ramlang Porigi "Imam" global, Yeah babe!

Ramlang Porigi "Imam" global, Yeah babe!

Written By kadayan chronicles on Thursday, 21 August 2008 | 10:37

Written by anak_semenanjung

Behold, Yo, almighty randomness

Ramlang Porigi nie memang sah orang Malaysia yang berjiwa global.

Asal dari Sandakan, Sabah.

Keje kat Kulumpo, Wilayah Persekutuan

Jadi ahli UMNO Permatang Pauh, Pulau Pinang!

Yer, Permatang Pauh ... tempat Anwar tanding tue. Dia ler jugak yang handle majlis berzanji Sepol baru-baru nie.

Kebetulan jer dia yang kendalikan sesi glamer kat mesjid hari tu, yang kebetulan dibuat masa pilihanraya, kebetulan plak dia jadi ahli UMNO di Permatang Pauh, n tetiba gak kebetulan dia kena promote cepat jadi imam. Sumer pon kebetulan! Behold, Yo, almighty randomness

Owh yer, dia nie balance dunia akhirat. Minat berkenalan, minat Linkin' Park.

Seorang teman memaklumkan kepada saya perihal Ramlang Porigi (gambar atas) , saksi yang didakwa sebagai iman Masjid Wilayah Persekutuan tatkala Saiful Bukhari Azlan melafazkan sumpah laknatnya tempoh hari.

Agak mengejutkan kerana pautan direktori kakitangan Masjid Wilayah Persekutuan sudah pun dikemaskini hari ini. Jika semalam, direktori tersebut menyatakan terdapat seramai tiga orang imam yang bertugas di masjid itu, hari ini jumlah imam yang bertugas meningkat menjadikan jumlahnya seramai lapan orang.

Menariknya, salah seorang daripadanya adalah Ramlang Porigi, ustaz muda yang meminati Linkin Park dan mempunyai laman friendster sendiri! Artikel penuh kat Riwayat Hayat

Mungkin kerana sifat global gini ler ustaz Ramlang cepat naik pangkat!

Comments


ramlanG - Who is this Imam With the Strange Name?? |2008-08-21 13:24:57
Read this more on RamlanG Porigi

Who is this Imam With the Strange Name??

Can you now see the comedy of the whole thing? Ramlang Porigi, the so-called ‘Imam’ who conducted Saiful’s swearing on the Quran, other than possessing a name that sounds like an illegal Indonesian immigrant who has just been given a ‘blue’ IC, is an UMNO member from Permatang Pauh. Any wonder why Anwar ‘tak layan’ this whole matter? It was all a circus show for the benefit of the Permatang Pauh voters.*

Source:
http://bangmalaysia.wordpress.com/2008/08/21/who-is-the-imam-with-the-strange-name/

Anonymous |2008-08-21 21:40:25
Ramlang Porigi pulak jadi popular. Padahal dia hanya sekadar saksi untuk sumpah Saiful Bukhari. Saksi bukan pengadil. Saksi juga bukan penghukum. Salah atau betul sumpah saiful bukhari, peduli apa bagi diri saksi seperti Ramlang.

Kita juga saksi yang menyaksikan sumpahnya Saiful Bukhari. Bezanya, Ramlang menjadi saksi dengan mata kepalanya sendiri sumpah berkenaan. Sedangkan kita hanya menjadi saksi berdasarkan rakaman di TV.

Orang kata, angkara politik manusia sanggup berbunuhan. Sanggup pulau memulau. Sanggup bercakaran sesama sendiri. Sanggup lakukan apa sahaja.

Hakikatnya bukan politik saja, tapi sikap taksub dan melampau itulah puncanya. Dalam apa halpun, sikap melampau dan keterlaluan boleh membawa bala. Org cerdik boleh jadi dungu. Sikap tidak rasional akan menguasai diri.

Ramlang, sebelum ini hanya dapat kita lihat wajahnya di kaca TV setiap sebelum khutbah Jumaat dibacakan. Dia duduk sebaris dengan imam-imam lain dan sidang jumaat yg hadir. Dia tidak buat apa-apa kecuali duduk diam. Kamera TV akan bergerak sepintas lalu dan wajahnya sepintas lalu juga akan muncul di TV. Ramai orang tidak perasan akan kewujudannya pun.

Sekarang ini Ramlang sudah popular. Dipopularkan oleh sebahagian portal politik dan blog-blog politik. SMS tersebar di sana-sini menyebut2 namanya.

Puncanya mudah.

Kerana terlalu marahkan Saiful Bukhari, bukan setakat Saiful Bukhari yang dimarahinya, malah saksi yang menyaksikan sumpah mubahalahnya pun turut diseret sama. Habis latarbelakang Ramlang disiasat dan dilondehkan. Kemudian beliau dikait-kaitkan dengan pelbagai andaian. Ada yang mengaitkannya sebagai sebahagian dari konspirasi.

Dikorek-korek oleh mereka, dia ini imamkah. Atau menyamar sebagai imamkah. Atau dan atau..

Oleh kerana Ramlang berasal dari Sabah yang dan menjadi pengundi Permatang Pauh, maka dikaitkan bahawa beliau dihantar dari sana ke Permatang Pauh sebagai pengundi hantu atau sebagai agen untuk menjayakan konspirasi.

Kebetulan Ramlang adalah ahli UMNO, maka macam-macam benda yang diandaikan.

Saya fikir, sewaktu Saiful Bukhari bersumpah itu, kalau kebetulan mereka melihat ada seekor semut yang lalu di situ, maka sudah pasti semut itu juga akan dikatakan sebagai salah satu

merdeka |2008-09-03 09:56:56

Assalamualaikum Imam....sabr je le...jika anda benar..pahala berganda diakhirat..
Share this article :

0 comments:

Post a Comment

Babad Views

Babad Editor

Popular Posts

 
Babad Support Sites : Kadayan Chronicles | Kadayan Chronicle | Babad Kadayan
Copyright © 2013. Babad Kadayan - All Rights Reserved
Template Created by Kadayan Chronicles Published by Babad Kadayan
Proudly powered by Blogger