Home » » Selamat Hari Raya!

Selamat Hari Raya!

Written By Unknown on Tuesday 30 September 2008 | 18:58

Kami di Kadayan Universe mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua pembaca yang beragama Islam.

Part I – Beraya di Sipitang

Sekarang ini saya berada di Sipitang, Sabah - sejak semalam lagi.

Sipitang? Ya Sipitang. Daerah ini terletak di pesisir pantai barat, melintang menghala ke pedalaman Sabah menyisiri kawasan Kalimantan Tengah, bersempadan dengan negeri Sarawak dan berhadapan dengan pulau Labuan. Kawasan ini merupakan satu dari beberapa petempatan utama orang-orang Kadayan di Sabah.

Agak lama tidak berkesempatan melepak di kampong. Kesempatan ini saya gunakan untuk melepak ke rumah saudara mara yang berhampiran. Banyak oksigen di sini. Muka-muka yang familiar kelihatan semakin berusia. Samalah juga keadaannya apabila mereka melihat saya, pasti.

Di Kota kinabalu; kelmarin dulu saya menziarahi seorang saudara yang isterinya meninggal dunia.

Memang masa begitu cepat berlalu...

Kepada pengunjung Kadayan Universe yang juga beraya di Sipitang, silalah berkunjung ke rumah pusaka buruk Kaawai Tanah di Kampung Pantai.

Part II – Kadayan Universe Update

Laman Kadayan Universe ini kami letakkan [parking, web park] di laman mirror yang dibuat oleh Giin Buagas. Kami berpendapat ini merupakan penyelesaian terbaik untuk sementara.

Tanpa laman mirror ini, tak menang tangan saya untuk menyambut panggilan telefon, membalas SMS serta email, semuanya dari para pembaca yang mengambil berat dan ingin mengetahui masalah sebenar yang kami hadapi sejak sebulan lepas.

Bagi capaian streamyx pula, bahagian bantuan pelanggan TM juga harus dipuji. Sejak 3 hari lepas kakitangan mereka setiap hari menelefon bertanya keadaan mutakhir talian Streamyx di kawasan saya. Biasanya tak pula begitu. Masalahnya ialah saya berada di kampong, dan saya tidak tahu keadaan capaian streamyx di sana. Tetapi saya tetap juga bakal mengurangkan pakej streamyx selepas raya nanti!

Tentang server Kadayan Universe. Saya telah mengenalpasti beberapa webhost yang bersesuaian untuk disewa sekembali dari kampong.

Part III – Kemana arah tuju Kadayan Universe?

Sejak kebelakangan ini para penulis di Kadayan Universe nampaknya lebih menjurus kepada bentuk penulisan satira [satirical].

Apa nak buat, kebanyakan artikel yang kami terima adalah sarat dengan elemen satira dan sindiran, sama ada yang tajam dan tumpul. Tidak dinafikan sebahagian daripadanya adalah menyakitkan terutama jika hanya dipandang dengan hati yang tertutup. Tambah-tambah lagi bagi anda sebagai pembaca, jika anda kebetulannya adalah di pihak yang menjadi sasaran. Tahan sajalah. Pandangan dari musuh anda selalunya lebih jujur dari pandangan sahabat handai. Kebanyakan sahabat lebih ingin menjaga hati anda sebelum membuat sebarang kenyataan, tidak kurang juga yang suka membodek.

Part IV – Orang Kadayan Memang Pakar Mengutuk!

Tidak syak lagi orang kadayan cukup pakar dalam hal-hal begini. Di dalam menegur dan membetulkan kesilapan, bukan sesuatu yang asing bagi orang-orang tua kadayan memulangkan paku buah keras, menyindir dan membalas sindiran secara yang cukup menghiris. Ia adalah sebahagian dari kebudayaan kadayan, sebab itu kita harus berhati-hati di dalam segala tindakan dan menjaga kelakuan agar tidak dipandang sebagai dungu dan menjadi bahan momokan sepanjang zaman.

Ironinya kemahiran yang serupa juga ada di mana-mana, seperti yang kita lihat di Kadayan Universe. Contohnya seperti saudara kita orang dusun juga begitu, orang melayu semenanjung pun sama jika artikel-artikel yang tersiar di laman web ini menjadi ukuran.

Agaknya itu semua terletak di dalam gen kita sebagai orang Nusantara tak?

Akhir kata, Selamat Menyambut Hari Lebaran – Maaf zahir dan batin kami pohonkan daripada anda semua.

Kaawai Tanah
Kadayan Universe management team.

Share this article :

0 comments:

Post a Comment

Babad Views

Babad Editor

Popular Posts

 
Babad Support Sites : Kadayan Chronicles | Kadayan Chronicle | Babad Kadayan
Copyright © 2013. Babad Kadayan - All Rights Reserved
Template Created by Kadayan Chronicles Published by Babad Kadayan
Proudly powered by Blogger